سیاسی

امروز شاهد قرائت دروغین از مفهوم حقوق بشر در جهان هستیم



امروز شاهد قرائت دروغین از مفهوم حقوق بشر در جهان هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، عصر امروز چهارشنبه در دیدار «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی، با بیان اینکه نام آفریقای جنوبی در جهان با نام «نسلون ماندلا» و مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم گره خورده است، نگاه منصفانه و عادلانه این کشور به مسائل منطقه و جنگ در غزه را بازنمایی از رویکرد برابری‌طلبی آقای ماندلا دانست.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در بریکس می‌تواند یکجانبه‌گرایی و تأثیرگذاری ابزار تحریم‌های غیرمنصفانه را کاهش دهد، گفت: امروز شاهد قرائت دروغین از مفهوم حقوق بشر و ارتکاب جنایت به اسم حقوق بشر در جهان هستیم. افزایش تأثیرگذاری بریکس و تقویت تعاملات ما می‌تواند مناسبات ناعادلانه کنونی را اصلاح کند.

پزشکیان افزود: ما به دنبال صلح و آرامش هستیم ولی غربی‌ها و آمریکایی‌ها با تحریم و رژیم صهیونیستی با جنگ و خونریزی مانع از استقرار صلح و آرامش در منطقه هستند. آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه تروریست‌های واقعی را جای مظلوم و مردم مظلوم و بی‌گناه را که به دنبال حقوق اولیه خود هستند به جای تروریست معرفی می‌کنند.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس باعث تقویت آن می‌شود، تصریح کرد: ما در بریکس خواهان پیشرفت جمعی کشورهای جهان هستیم و توسعه یکجانبه را که باعث فدا شدن منافع دیگران می‌شود، نمی‌خواهیم. کشورهای غربی فکر می‌کردند این نهاد خیلی سریع از هم فرو می‌پاشد، اما امروز شاهد آن هستند که روز به روز قوی‌تر می‌شود.

سیریل رامافوزا در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باور داریم مردم فلسطین باید خودشان برای آینده‌شان تصمیم بگیرند، اظهار داشت: ما همواره از آزادی و حقوق مردم فلسطین حمایت کرده و می‌کنیم. این صحنه بار دیگر نفاق مدعیان حقوق بشر را به رخ کشید. آفریقای جنوبی پرونده دادخواهی مردم فلسطین از اسرائیل را با جدیت دنبال می‌کند، چرا که مبارزه با آپارتاید مسئولیتی است که ما هرگز فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه بنده مبارزات انتخاباتی جنابعالی را با دقت دنبال می‌کردم، خاطرنشان کرد: شعارهایی چون انسجام، صلح و امنیت بسیار ارزشمند هستند. ما شما را دوست و همراه خود می‌دانیم و از هر فرصتی برای گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور استفاده خواهیم کرد.



منبع مهر