امکان بهرهگیری از مدل و ساختار سیاهه انتشار تهران برای سایر شهرهای کشور
به گزارش ایسنا سیاهه انتشار مهمترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هواست. در این جهت پس از سالها، در دو دوره متوالی در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ سیاهه انتشار شهر تهران توسط شرکت کنترل کیفیت هوا تدوین و بهروز رسانی شد. سیاهه انتشار اهداف کیفی را به اهداف کمی تبدیل و پایش اثربخشی برنامههای کاهش آلودگی هوا را میسر میکند. این مطالعات مبنای بسیاری از تصمیمگیریها در حوزه آلودگی هوا در کشور قرار گرفته است.
علی سلاجقه – رییس سازمان محیط زیست از بهروزرسانی نشدن سیاهه انتشار از سال ۹۶ انتقاد کرده و گفته بود: طی شش سال گذشته بهطور قطع دادهها و درصدهای مربوط به آلایندههای هوا کاملاً تغییر کرده است اما متاسفانه هنوز سیاهه انتشار سال ۹۶ مد نظر ما قرار دارد.
در این شرایط به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امسال مناقصه سیاهه انتشار انجام و دانشگاه علم و صنعت برنده این مناقصه شد و انتهای سال آینده نتیجه اولیه مطالعات مشخص میشود.
در شرایطی شهرداری تهران برای بهروزرسانی سیاهه انتشار دست به کار شده است که نیاز به برخورداری از چنین سندی در سطح ملی احساس میشود.
بیشتر بخوانید:
«سیاهه انتشار» نقشه راه مدیریت آلودگی هوای تهران
وجود ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران
سید محمد میرزایی قمی در گفت و گو با ایسنا درباره ضرورت طراحی سیاهه انتشار آلودگی هوا در سطح ملی گفت: سیاهه انتشار شهر تهران کاملا برای پایتخت است ولی ساختار، نحوه مدلسازی و متدولوژی که در تدوین آن در نظر گرفته شده است قابلیت استفاده برای سایر شهرها و کشور را دارد.
وی افزود: برای مثال اگر اصفهان و شیراز بخواهند مطالعات سیاهه انتشار خود را بهروزرسانی کنند، از روش و مدلسازی سیاهه انتشار تهران میتوانند استفاده کنند اما عدد و رقم ما مربوط به پایتخت است و برای سایر شهرها این اعداد قابل استفاده نیست اما این مدل میتواند برای بهروزرسانی مطالعات سیاهه انتشار سایر شهرها استفاده شود.
میرزایی قمی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد و یا مذاکره سازمان محیط زیست برای استفاده از مدل سیاهه انتشار تهران در سایر نقاط کشور گفت: این روش یک متدولوژی است که تمام کشورهای پیشرفته دنیا از آن استفاده می کنند و مهم این است که این تجربه را در کشور داشته و آن را بومیسازی کنیم و ضرایب مربوط به انتشار الایندگی را برای صنایع و خودروهای ملی کشور بتوانیم داخلیسازی کنیم.
انتهای پیام