سیاسی

دخالت اروپایی‌ها درباره تمامیت ارضی ایران را پیگیری می‌کنیم



دخالت اروپایی‌ها درباره تمامیت ارضی ایران را پیگیری می‌کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه اخیر اتحادیه اروپا با اعراب حاشیه خلیج فارس و تاکید آنها بر حاکمیت جزایر سه‌گانه نمونه‌ای از طنز تلخ تاریخ منطقه است. رژیم‌های مرتجع عربی در حالی برای خاک جمهوری اسلامی و جزایر ایرانی نقشه می‌کشند و بیانیه می‌دهند که در مدتی که جامعه اسلامی درگیر صهیونیست‌ها شده است، حتی یک سنگ یا کلوخی به سمت صهیونیست‌های کودک‌کش پرتاب نکرده‌اند.

وی ادامه داد: مسلمانان از رفتار رژیم‌های مرتجع عربی دل‌سرد شده‌اند، ولی خنجر تیز این رژیم‌ها بر پشت مقاومت فرود آمده است. همین چند روز پیش بود که یکی از مفتی‌های این رژیم‌ها در حرفی مفت و گزاف، شهدای مقاومت را تروریست نامید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اروپایی‌ها نشان داده‌اند که همان خوی مستعمره‌ای نگاه کردن به منطقه را در خود نگاه داشته‌اند. تمام جنگ‌های امروز منطقه حاصل تاریخچه استعماری اروپایی‌ها است. اروپایی‌ها بودند که با قراردادها و معاهداتی مانند سایکس پیکو، بالفور و… منطقه را در تقسیمات و منازعات داخل کردند و غده سرطانی منطقه را پدید آوردند. امروز بیشترین تأمین کننده اسلحه برای نسل‌کشی و کودک‌کشی صهیونیست‌ها پس از آمریکا، کشورهای اروپایی هستند.

رضایی ادامه داد: دوران استعمار اروپایی‌ها تمام شده و در شرایط جدید، اروپایی‌ها مرید و غلام حلقه به گوش آمریکایی‌ها شده‌اند. اروپایی‌ها در حالی دلشان می‌خواهد یک بازیگر مستقل باشند که نمی‌توانند؛ امروز آمریکایی‌ها بر گُرده آنها سوار شده و هزینه توسعه نظامی‌گری و بلندپروازی آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین را می‌پردازند. اروپایی‌ها به همان مشکلات داخلی‌شان بپردازند بهتر است. همین رفتار استعماری در بیرون و سیاست سرمایه داری در درون است که هر روز شاهد حضور امثال جلیقه زردها در مقابل نابرابری داخلی و طرفداران فلسطین در خیابان‌های اروپا هستیم.

رضایی تاکید کرد: مطمئن باشید اگر بنای بر تغییر رفتار و عملکرد باشد ما هم در موضوعات اختلافی اروپایی‌ها با سایر بازیگران جهانی می‌توانیم ورود کنیم و رویه گذشته را تغییر دهیم. ما در قضیه اوکراین خویشتن داری کردیم و تا به امروز نگاهمان بر مصالحه طرفین بوده و استقلال مناطق اختلافی با روسیه را از سوی دستگاه دیپلماسی به رسمیت نشناخته‌ایم. اگر رویه اروپایی‌ها بر قلدری و رفتار قرون وسطایی در منطقه و در مواجهه با ایران باشد هم بر هم زدن معادلات فعلی در منطقه علیه اروپایی‌ها و هم دامن زدن به مواردی مانند به رسمیت شناختن مناطق اختلافی با روسیه دور از ذهن و تصور دسترس نیست.

وی تاکید کرد: موضوع دخالت اروپایی‌ها در تمامیت ارضی ایران از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صورت ویژه پیگیری خواهد شد و کمیسیون در این باره برنامه ویژه خواهد داشت.



منبع مهر