اجتماعی

راه‌اندازی اولین مرکز شناسایی سلول‌های بدخیم خونی در کاشان



سید رامین مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تکنیک فلوسایتومتری یکی از روش‌های پرکاربرد در حیطه‌ تشخیص سرطان‌ها است که به وسیله این روش آزمایشگاهی، شناسایی، تعیین نوع و شمارش دقیق سلول‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌شود.

وی افزود: بخش فلوسایتومتری آزمایشگاه بیمارستان شهید بهشتی کاشان، با بهره‌گیری از دستگاه فلوسایتومتری سه رنگ و پنج پارامتری می‌توان علاوه بر شمارش، به بررسی شاخص‌های ایمنولوژیک سلولی (CD Markers) در سطح، سیتوپلاسم و یا هسته سلول پرداخت.

 سرپرست مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی کاشان، تصریح کرد: یافته‌های این سیستم در تشخیص، طبقه‌بندی، تعیین پیش‌آگهی و کنترل درمان بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم خونی و بیماری‌های نقص ایمنی استفاده می‌شود.

مدنی تأکید کرد: مهم‌ترین شاخص بخش فلوسایتومتری، آماده شدن نتایج در کمتر از یک هفته، ارزیابی درگیری مایعات بدن از جمله مایع مغزی نخاعی، پلور و آسیت با سلول‌های بدخیم خونی، ارزیابی و شمارش زیر گروه‌های لنفوسیتی به منظور تشخیص و طبقه‌بندی بیماری‌های نقص ایمنی، ناباروری و … است.

وی گفت: کاربردهای مختلفی برای فلوسایتومتری وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایمونوفنوتایپینگ لوسمی‌های حاد و مزمن، پلاسما سل‌های بدخیم، پایش درمان در انواع لوسمی، تعیین برگ خریدهای مؤثر در پیش‌آگهی سرطان‌ها و همچنین بررسی کمی سلول‌های ایمنی اشاره کرد.

انتهای پیام



منبع ایسنا