اجتماعی

شناسایی نیازمندان واقعی در خیریه‌های مردم نهاد



شناسایی نیازمندان واقعی در خیریه‌های مردم نهاد

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد زارعی مسئول سازمان مردم‌نهاد خیریه قائم آل محمد (عج) واقع در شهرستان کنگاور استان کرمانشاه است. خیریه قائم آل محمد در سال ۱۳۹۱ ثبت شد و شروع به فعالیت کرد. آقای زارعی سال‌ها قبل‌تر به طور داوطلبانه کارهای خیریه را انجام می‌داد اما پس از ثبت خیریه، فرصت برای رشد و گسترش کارها به وجود آمد.

خیریه متشکل از ۵ نفر برای هیئت‌مدیره است و هر کدام از افراد وظایف خاصی دارند؛ تمام اعضای هیئت مدیره، از یک محلی از شهرستان هستند و نسبت به اقشار کم‌برخوردار محل و خیرین آن مناطق اشراف دارند. این کار و تنوع اعضای هیئت‌مدیره از محل سکونت خود باعث شده تا بهتر بتوانند آسیب‌های اجتماعی افراد و مناطق را شناسایی کنند.

تهیه جهیزیه و کمک‌هزینه معیشتی برای جوانان

از جمله اقدامات خیریه مردم‌نهاد قائم آل محمد (عج) تهیه جهیزیه برای دختران کم‌برخوردار در مناطق محروم شهر است تا بتوانند شرایط خود در زندگی را تغییر دهند؛ علاوه بر آن بسته‌های کمک‌معیشتی نیز برای خانواده‌های بی‌بضاعت تدارک می‌بینند.

در بحث ازدواج، تنها به کمک‌های مالی برای دختران اکتفا نکرده و اقدامات ویژه‌ای نیز برای پسران جوان انجام می‌دهند؛ برگزاری دوره‌ها، کارهای فرهنگی و جلسات توجیهی، تا حد بسیاری می‌تواند در سوق دادن پسران جوان و حائز شرایط به سمت ازدواج و تأهل، مثمر ثمر باشد و این جوانان بتوانند مسیر خوبی را در زندگی طی کنند.

توجه به دانش‌آموزان محروم، وظیفه مهم خیریه است

از دیگر اقدامات خیریه، تهیه لوازم، کتب درسی، کمک هزینه‌های آموزشی و توجه ویژه به دانش‌آموزان محروم و کم‌برخوردار است. با شناسایی دانش‌آموزانی که از لحاظ تحصیلی در درجه خوبی هستند اما به دلیل مشکلات خانوادگی و مسائل مالی، احتمال ترک تحصیل توسط آنها وجود دارد، ساماندهی، حمایت و معرفی به خیّر از آنها صورت می‌گیرد تا بتوانند به تحصیل علم ادامه داده و مسیر پیشرفت را دنبال کنند.

تأسیس ۲۵ کارگاه پرورش ماهی در راستای حمایت از مشاغل خرد

با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه، تأسیس کارگاه‌های اشتغال خرد، به عنوان توانمندسازی افراد و ورود به بحث اشتغال، کار مفیدی بود که در ۲ سال گذشته انجام شد؛ از این رو تأسیس و حمایت از ۲۵ کارگاه پرورش ماهی در حاشیه سد کبوترلانه، نخستین اقدام برای ورود به بحث اشتغال و درآمدزایی برای افراد بود.

کشاورزی، دامداری و پرورش زنبورعسل، از دیگر پتانسیل‌های شهرستان کنگاور برای حمایت و تخصیص اعتبار در جهت ایجاد اشتغال است که همت مسئولین و یاری خیّرین محترم را می‌طلبد.



منبع مهر