اجتماعی

«قلعه شاه‌نشین» ثبت ملی شد



«قلعه شاه‌نشین» ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی گفت: قلعه شاه‌نشین یکی از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان اوز است که به شماره ۳۴۲۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: قلعه شاه‌نشین در ارتفاعات شمالی روستای فیشور که به‌صورت رشته‌کوهی ممتد موسوم به کوه گچ است ساخته‌شده و استقرار این محوطه مربوط به اوایل تا قرون میانی اسلامی است.

ثابت اقلیدی در خصوص نام‌گذاری این قله هم گفت: وجه‌تسمیه اثر بنا بر اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده به دلیل صعب‌العبور و غیرقابل‌دسترس بودن و همچنین وسعت و بزرگی آن نسبت به قلاع دیگر منطقه است که به همین سبب به نام قلعه شاه‌نشین از آن یاد می‌شود.

وی افزود: قلعه شاه‌نشین به‌عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی فرهنگی درگذشته دارای کاربری نظامی، دفاعی و استقراری بوده که درگذر زمان متروک و تخریب‌شده است و در حال حاضر فاقد هرگونه کاربری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش به آماده‌سازی بیش از ۵۰ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی فارس برای ثبت در فهرست ملی اشاره کرد و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است.



منبع مهر