سیاسی

مشکل غزه و لبنان فقط با همدردی حل نمی‌شود



مشکل غزه و لبنان فقط با همدردی حل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود پزشکیان شامگاه پنجشنبه پس از بازگشت از نیویورک، در تشریح دستاوردهای این سفر، ابتدا ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه معدن طبس، تصریح کرد: پیش از سفر دستورات لازم را برای پیگیری وضعیت حادثه‌دیدگان به وزرای کشور، صمت و بهداشت و نیز استاندار خراسان جنوبی داده بودم و آقای عارف نیز در دولت پیگیر مسئله بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد بعد از این از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنیم، افزود: همچنین همه تلاش خود را برای رسیدگی به حال خانواده‌های داغدار خواهیم کرد.

 پزشکیان در ادامه سفر به نیویورک را پربرکت دانست و اظهار داشت: در این سفر با سران و برخی مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی حاضر در نشست مجمع عمومی دیدار و گفت‌وگو داشتیم و مواضع جمهوری اسلامی به خصوص دغدغه‌ها درباره غزه و فلسطین را تشریح کردیم. قرار بر این شد که کشورهای اسلامی یک نشست برگزار کرده و اعتراضات خود را در قالب یک بیانیه مشترک منتشر کرده و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

رئیس جمهور همچنین به دیدار با سران برخی کشورهای اروپایی و نیز رئیس شورای اروپا اشاره کرد و گفت: در این دیدارها آنها می‌گفتند که ما حملات اسرائیل را محکوم کرده‌ایم و نهایتا این آمریکا است که باید مسئله را حل کند و به رفتار نتانیاهو در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه انتقاد می‌کردند. اساسا در مخیله انسان نمی‌گنجد که انسانی، انسان‌های بی‌گناه دیگر را به این راحتی با بمب و سلاح و حتی تجهیزات تکنولوژیک بکشد.

پزشکیان با بیان اینکه این مسئله را در سخنرانی در صحن سازمان ملل و همه دیدارهای خود مطرح کردیم، خاطرنشان کرد: سران و مقاماتی که با آنها دیدار کردیم همه با مردم غزه و لبنان اظهار همدردی می‌کردند، ولی با همدردی مشکل حل نمی‌شود. وقتی در ایران یا یک کشور مستقل دیگر اتفاق کوچکی رخ می‌دهد، مدعیان حقوق بشر زمین و زمان را بهم می‌ریزند، اما حالا که هزاران انسان در مقابل دیدگان دوربین‌ها و دنیا دارند قلع و قمع می‌شوند، به راحتی این فجایع را توجیه می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به پیگیری مسائل مورد علاقه کشورمان با کشورهای همسایه و منطقه و دیگر کشورها در دیدارهایی که در نیویورک انجام شد، گفت: اگر می‌خواستیم برای هر کدام از این دیدارها یک سفر برویم به کلی زمان نیاز بود، لذا این سفر فرصت خیلی خوبی بود تا درباره مسائل مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کنیم. همچنین مقرر شد جلسات دیگری برای ادامه گفتگو درباره مسائل مورد علاقه فیمابین در کشورهای هدف از جمله در کشورهای اروپایی برگزار شود و مسائل مختلف از جمله برجام مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه به رایزنی با سران برخی کشورهای اروپایی به منظور رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های دو طرف در این سفر اشاره کرد و گفت: سران کشورهای اروپایی با ما درباره پیمان‌شکنی آمریکا و پاره کردن برجام هم‌نظر بودند و پس از روشنگری‌های صورت گرفته، مقرر شد مسئله تحریم‌ها و روندهایی که به کشور ما تحمیل شده است، در جلسات تخصصی پیگیری شود.

پزشکیان همچنین از تفاهم‌های صورت گرفته در زمینه برگزاری کمیسیون‌های مشترک برای احصای راهکاری تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: در دیدار با وزیر خارجه چین هم قرار شد در ذیل تشکیل کارگروهی راهکارهای تسریع در اجرای قراردادها و توافقات به امضا رسیده میان دو کشور معین شود.

رئیس جمهور در ادامه به برگزاری نشست‌ها و دیدارهایی با ایرانیان مقیم آمریکا، نخبگان سیاسی فعال در مراکز تحقیقاتی و علمی آمریکا و کارآفرینان اشاره کرد و گفت: در این دیدارها سعی شد تصویر نادرست رسانه‌های غربی از کشورمان اصلاح و دغدغه‌های ایرانیان مقیم آمریکا مورد توجه قرار گیرد تا زمینه تسهیل رفت و آمد آنها به کشورشان فراهم شود.

 پزشکیان تصریح کرد: در مجموع این سفر و دستاوردهای آن به اندازه چندین ماه کار ما را برای تقویت تعاملات و ارتباطات با کشورهای مختلف سبک‌تر کرد و تلاش کردیم از فرصت سه روز این سفر نهایت استفاده را ببریم و زمان را از دست ندهیم.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد با گفت‌وگوهایی که در این سفر شکل گرفت، مسیر توسعه تعاملات و همچنین رساندن پیام صلح و صداقت و عدالت و انسانیت به مردم جهان بیش از پیش تسهیل شود.

 



منبع مهر