اجتماعی

وجود بیش از ۵۰۰ مدرسه تک نفره در کشور



رضا مراد صحرایی دوشنبه، هشتم آبان ماه در آیین استقبال از نومعلمان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای دانش آموز و نوجوانان معصوم و پاکباخته‌ای را که با فدا کردن جانشان سبب ساز آرامش و آسایش امروز ما هستند و معلمان شهیدی که با دانش آموزانشان مشق عشق کردند.

وی ادامه داد: شهر اولین‌ها و مشاهیر و افتخارآفرینان، بهترین جا برای سخن گفتن از آموزش و معلم و مدرسه است. 

وی ادامه داد: درباره معلم گفته می‌شود که معلم عامل تمامی تحولات در جامعه است؛ معلمان، سازندگان همه ارکان دیگر کشور، مظهر علم، چراغ دل همه انسان‌ها، ادامه دهنده سلسله پیامبران و عالمان جامعه بوده و باید مورد احترام همه باشند؛ چرا که معلمان کسانی هستند که با جهل که ریشه تمامی بدی‌ها و پلشتی‌ها است، می‌جنگند و سازندگان آینده را به عنوان ارزشمندترین دارایی هر جامعه تربیت‌ می‌کنند.

صحرایی اضافه کرد: چه شرافتی بالاتر از این‌که معلمی شغل انبیا است و بر این اساس، ما معلمی را به چشم شغل نگاه نمی‌کنیم، معلم حلقه وصل‌ نسل‌ها است؛ نسلی چون طبابایی‌ها، باقرخان‌ها و ستارخان‌ها، پروین‌ها و شهریارها و اساتیدی چون هشترودی و باکری‌ها را چه کسی جز معلم باید تربیت کند؟

وی افزود: معلم، کارمند نیست؛ از او توقعاتی داریم؛ اما او را قالب کارمند می‌نگریم. خانواده‌های کشور، گوهر وجودشان را با آسودگی در اختیار معلمان می‌گذارند، از این رو ارزش کار و وجود معلم باید درک شود.

وی ادامه داد: پیام ما این است که اگر معلمان درست شوند، تمام جامعه درست می‌شود و اگر زمینه برای خدمتشان آنگونه که باید فراهم شود، تمام مسائل کشور درست می‌شود. اگر ایران قوی، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع قوی می‌خواهیم باید از کوچه مدرسه‌ها آن را برگیریم و بسازیم. باید بدانیم که عالم و معلم متفاوت هستند؛ عالمان بسیار و معلمان اندک هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که برای معلم ماندن و معلم بودن لوازم آن را ابتدا در درون خودتان ایجاد کنید، اظهار کرد: هم علم رشته مورد نیاز و علم آموزش آن رشته را داشته باشید. معلمان، انسان‌شناس و انسان‌سازند و در بسیاری از اوقات تنها مامن کودکان هستند.

صحرایی با تاکید بر این‌ که این دستگاه، سیمای تمام‌نمای آینده هر کشور است، گفت: سیمای آینده هر کشوری از آموزش و پرورش کنونی‌اش قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر این‌که باید هویت معلمی را باز شناسیم، بیان کرد: نظام اداری کشور باید نقش معلم را درک کرده و مسئولان باید بدانند مدرسه نقطه اصلی ایجاد تحول است، نه اتاق وزیران و عامل آن معلم است، نه وزرا و مسئولان دیگر و اگر این موضوع درک شود، کشورمان شکوفا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: آنچه در سند تحول از ما خواسته شده است، تضمین کننده حیات معلم و سپس دانش آموز و این سند، کتاب راهنمای ما است که می‌گوید دانش آموزی تربیت کنید که خدا را از صمیم قلب دوست بدارد و بین خودش و خدا حایلی نبیند و عشق رسول خدا و علی (ع) را در دل بپروراند.

وی در ادامه با ارائه گزارش عملکرد در حوزه‌های متعدد، اظهار کرد: وجود بیش از ۵۰۰ مدرسه تک نفره، نزدیک به سه هزار معلم که با ایل کوچ می‌کنند، ساخت بیش از پنج هزار مدرسه از جمله اقدامات مهم به شمار می‌آیند؛ تعداد ۱۰۰ هزار دانش آموز امسال به دوره فنی و حرفه‌ای اضافه شده و در مسیر شاغل شدن قرار گرفتند، اینگونه نیست که به دانشگاه‌ها بروند و بعد از چهار سال درس خواندن بیکار شوند. 

صحرایی در ادامه با ابراز خرسندی از اجرایی و عملی شدن رتبه‌بندی معلمان بعد از چهار سال، بیان کرد: هر چند اشکالاتی وجود داشت اما ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه ‌بندی است؛ چرا فقط ضعف‌ها را نشان می‌دهید؟، قوت‌ها را هم نشان دهید.

وی متذکر شد: پیامی از معلم ۳۳ سال خدمت به نومعلمان دارم؛ بدانید که معلمی عشق است، هنر است و شغل نیست؛ آموزگاری نکنید، پروردگاری کنید. بزرگترین آفت تهدید کننده هر کسی، آفت تکرار است، از تکرار بر حذر و مواظب باشید برده کتاب‌ها نشوید. معلمان خوب معلمانی هستند که هر روزشان، روز جدیدی  است و در مرز دانش حرکت می‌کنند.

بیش از ۲۶۰۰ نومعلم وارد سیستم آموزشی آذربایجان شرقی شده‌اند

مسعود سعادتی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در ادامه با تشریح وضعیت نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: امسال بیش از ۱۳۸۰ نفر در دوره ابتدایی در قالب ماده ۲۸ جذب شده و بیش از ۹۲۰ نفر نیز در دوره متوسطه مشغول به کار هستند؛ هم‌چنین بیش از ۱۱۰۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان وارد نظام آموزشی استانمان شده و ۲۸۹ نفر از محل تبدیل وضعیت ایثارگری، ۷۲ روحانی وظیفه و ۲۱۵ سرباز معلم در کنار ما هستند تا در رساندن آموزش و پرورش به جایگاه شایسته به ما کمک می‌کنند و در مجموع بیش از ۲۶۰۰ نومعلم وارد سیستم آموزشی استان شده‌اند.

وی ادامه داد: استان ما بزرگ اما ظرفیت سالنی که در اختیار داشتیم، کم بود؛ از این رو مراسم‌های استقبال مشابه در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود، به دلیل بازنشستگی وسیع همکاران فرهنگی و با وجود چالش‌ها توانستیم وضعیت موجود را با حمایت مسئولان ارشد استانی، درایت همکاران و همکاری بسیار خوب اولیا و معلمان، مدیریت کنیم. آذربایجان شرقی یکی از نقاط بسیار مهم و مورد انتظار جهت ایجاد تحول است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، وی متذکر شد: اگرچه ماموریت و رسالت بسیار بزرگی بر گردن ما معلمان گذاشته شده است؛ اما شغل معلمی بدون عشق و ایثار امکان‌پذیر نیست‌.

انتهای پیام



منبع ایسنا