اجتماعی

پارک خودرو در مشاعات ساختمان چه مجازاتی دارد؟



پارک خودرو در مشاعات ساختمان چه مجازاتی دارد؟

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به گسترش جمعیت و افزایش شهر نشینی، افراد زیادی در حال حاضر به آپارتمان نشینی رو آورده‌اند. اگر شما هم در یک آپارتمان مشغول زندگی هستید احتمالاً در مورد مشاعات ساختمان، درگیری‌ها و اختلاف‌هایی که در این مورد ممکن است به وجود آید، شنیده‌اید. ممکن است عده‌ای از ما ناخواسته و به دلیل نداشتن اطلاعات و عدم آشنایی با قوانین در ساختمان نشینی کارهایی را انجام دهیم که موجب بحث یا حتی درگیری شود.

اما باید دانست که پارک کردن خودرو در قسمت مشاعات حتی اگر باعث بروز مشکل برای سایر ساکنین نگردد، در صورتی که رضایت مابقی ساکنین وجود نداشته باشد، غیر قانونی است.

اگر خودرویی در قسم مشاعات ساختمان پارک کرده بود باید چه کرد؟

در ابتدا مهمترین مرحله تهیه دلیل و مدارک است، که شامل تهیه عکس و فیلم از وضعیت موجود (اخذ تصویر محل پارک خودرو و پلاک خودرو مشخص باشد.)، در مرحله بعد از آن باید با ۱۱۰ تماس گرفته و گزارشی مبنی بر خودروی مزاحم در مشاعات پارک شده به پلیس ارائه شود. و سپس برای اخذ تأمین دلیل با مراجعه به دفتر خدمات قضائی نسبت به ثبت‌نام در سامانه ثنا و ارسال دادخواست تأمین دلیل اقدام کنید.

بعد از ارجاع دادخواست به شورای حل اختلاف مربوطه، یکی از کارشناسان رسمی دادگستری یا حتی یک مجری قرار به قید قرعه انتخاب و پس از دریافت هزینه کارشناسی به محل مراجعه کرده و گزارشی در غالب وضعیت تصرفات غیرمجاز به ثبت می‌رساند.

در تنظیم دادخواست تأمین دلیل و شکواییه تصرف عدوانی باید دقت لازم لحاظ شود و متن تنظیمی باید مستدل و مستند باشد، برای این امر پیشنهاد می‌شود در صورتی که به مفاد قانونی احاطه ندارید، اقدام به اخذ مشاوره از یک وکیل دادگستری کرده و دادخواست و شکواییه خود را توسط وکیل دادگستری تنظیم کنید.

مجازات پارک خودرو در مشاعات

پارک کردن خودرو در قسمت مشاعات ساختمان از مصادیق بزه تصرف عدوانی و ایجاد مزاحمت است. طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و مجازات آن در این ماده پیش بینی شده است. مجازات این جرم از ۱۵ روز تا شش ماه حبس است. همچنین شخص مورد نظر حسب مورد به رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق محکوم می‌شود.

پارک ماشین اضافه در پارکینگ نیز مجازات در پیش دارد

هر پارکینگ ظرفیت و اجازه پارک یک خودرو را دارد، به همین دلیل در صورتی که شخصی بیش از یک خودرو در پارکینگ خود پارک کند و با این کار باعث مزاحمت دیگر ساکنین شود، عمل وی طبق شرایطی که در بالا برای پارک در مشاعات گفته شد جرم است و قابلیت پیگیری قانونی و مجازات دارد.



منبع مهر