اجتماعی

پنج ابزار بررسی واقعیت مبتنی بر هوش مصنوعی برای روزنامه‌نگاران

ابزارهای بررسی واقعیت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند تلاش‌های روزنامه‌نگاران را برای تجزیه و تحلیل انواع محتوا، از تصاویر و ویدیو گرفته تا ضبط‌های صوتی و متن، به میزان قابل توجهی سرعت بخشند.

به گزارش ارتباط امروز لانره اولاگونجو، سردبیر CheckClimate Africa، گفت: «هوش مصنوعی بدون شک به یک متحد ضروری در مبارزه با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده تبدیل شده است. من از نزدیک شاهد بوده‌ام که چگونه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، گردش کار ما را متحول کرده‌اند.»

در اینجا پنج ابزار مفید بررسی واقعیت مبتنی بر هوش مصنوعی که روزنامه‌نگاران می‌توانند برای پشتیبانی از گزارش‌های خود از آنها استفاده کنند، آورده شده است:

در زمینه تأیید محتوای چندرسانه‌ای

(۱) هوش مصنوعی Sensity

Sensity AI که قبلاً با نام Deeptrace Labs شناخته می‌شد، یک ابزار پیشرفته بررسی واقعیت مبتنی بر هوش مصنوعی است که به روزنامه‌نگاران کمک می‌کند تا با شناسایی نشانه‌های دستکاری مانند تعویض چهره و رسانه‌های مصنوعی ایجاد شده با استفاده از شبکه‌های مولد تخاصمی (GAN)، محتوای چندرسانه‌ای جعلی را تشخیص دهند.

این ابزار هشدارهای بلادرنگ را برای فعال کردن پاسخ‌های سریع به محتوای جعلی عمیق شناسایی شده ارائه می‌دهد. این ابزار از یک تحلیل چندلایه استفاده می‌کند که ناسازگاری‌های پیکسلی، ساختار فایل‌ها و الگوهای صوتی را برای تشخیص دقیق دیپ‌فیک بررسی می‌کند.

(۲) افزونه InVID – WeVerify

افزونه رایگان InVID – WeVerify می‌تواند برای تأیید تصاویر و ویدیوها در رسانه‌های اجتماعی استفاده شود. این ابزار می‌تواند فراداده‌ها را استخراج کند، ویدیوها را برای جستجوی معکوس تصویر قطعه قطعه کند و فریم‌های ویدیویی جداگانه را برای نشانه‌های دستکاری بررسی کند، از جمله ویژگی‌های دیگری که برای تجزیه و تحلیل محتوا ارائه شده است.

درزمینه تجزیه و تحلیل متن

(۳) هوش مصنوعی Full Fact

Full Fact AI که توسط شرکت Full Fact مستقر در بریتانیا توسعه یافته است، مجموعه‌ای از ابزارها است که طیف وسیعی از عملکردهای بررسی واقعیت را ارائه می‌دهد و به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات نادرست را ردیابی کرده و پخش‌کنندگان و الگوهای آن را شناسایی کنند.

این ابزارها می‌توانند برای رونویسی صدا و تصویر با تشخیص اطلاعات نادرست در زمان واقعی، علامت‌گذاری ادعاهای بالقوه نادرست در سخنرانی‌های سیاسی، پخش زنده، مقالات خبری و سایر منابع استفاده شوند و به بررسی‌کنندگان واقعیت کمک کنند تا طیف وسیعی از اطلاعات را بررسی کنند. Full Fact در کنار ابزارهای خود، دوره‌های آموزشی آنلاین را با محصولات اصلی در زمینه مبارزه با اطلاعات نادرست؛ سواد رسانه‌ای آنلاین و هوش مصنوعی؛ و بررسی واقعیت ارائه می‌دهد.

هزینه: قیمت‌گذاری سفارشی. کاربران علاقه‌مند می‌توانند درخواست نسخه آزمایشی کنند.

در زمینه ابزارهای اضافی

(۴) ابزارهای بررسی واقعیت گوگل

ابزارهای بررسی واقعیت گوگل به روزنامه‌نگاران کمک می‌کنند تا بررسی کنند که آیا یک داستان یا تصویر قبلاً توسط بررسی‌کنندگان معتبر واقعیت بررسی و تأیید شده است یا نادرستی آن ثابت شده است. آنها همچنین به بررسی‌کنندگان واقعیت اجازه می‌دهند برچسب ویژه‌ای به نام ClaimReview را به مقالات خود اضافه کنند که به موتورهای جستجو مانند گوگل و سایت‌های بررسی واقعیت کمک می‌کند تا به سرعت مقالات بررسی واقعیت را تشخیص دهند.

این ابزارها که برای عملکرد مؤثر نیاز به درک فنی دارند و روزنامه‌نگاران می‌توانند با استفاده از منابع آموزشی رایگان گوگل، این درک فنی را به دست آورند؛ عبارتند از:

  • Google Fact-Check Explorer: یک ابزار جستجو برای جستجوی بررسی‌های واقعیت موجود. ‏• ابزار نشانه‌گذاری بررسی واقعیت: روزنامه‌نگاران را قادر می‌سازد اطلاعات بررسی واقعیت را به صورت ساختاریافته اضافه کنند.
  • ClaimReview: یک سیستم برچسب‌گذاری ویژه که بررسی‌کنندگان واقعیت از آن استفاده می‌کنند تا موتورهای جستجو و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بتوانند مقالات بررسی واقعیت خود را پیدا کرده و به نمایش بگذارند.

هزینه: رایگان. دسترسی به API در دسترس است.

(۵) Meedan Check

Meedan Check یک پلتفرم بررسی واقعیت است که سازمان‌ها می‌توانند از آن برای تأیید محتوای به اشتراک گذاشته شده از طریق برنامه‌های پیام‌رسان مانند مسنجر، واتس‌اپ، لاین، تلگرام و وایبر استفاده کنند. این ابزار به افراد امکان می‌دهد نکات، ویدیوها، تصاویر یا سؤالاتی را ارسال کنند که اتاق‌های خبر معتبر و بررسی‌کنندگان واقعیت می‌توانند آنها را تأیید کرده و به آنها پاسخ دهند.

این ابزار، پرس‌وجوها یا محتوای مشابه را گروه‌بندی می‌کند تا به تیم‌ها در تجزیه و تحلیل کارآمد الگوها کمک کند. این ابزار به چندین سازمان امکان می‌دهد تا از طریق فیدهای مشترک و ابزارهای حاشیه‌نویسی، گردش‌های کاری را به طور مشترک مدیریت کنند.

هزینه: Meedan Check گران‌تر است. این برنامه طرح‌های چند مرحله‌ای را برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد. به شرح زیر است: طرح تجاری: ۴۰۰ دلار در ماه (به علاوه ۱۵۰ دلار هزینه فعال‌سازی). طرح سازمانی: ۲۹۰۰ دلار در ماه (به‌علاوه ۱۵۰ دلار هزینه فعال‌سازی). بسته به حجم پیام‌رسانی یا هزینه‌های منطقه‌ای برنامه پیام‌رسانی، ممکن است هزینه‌های استفاده اضافی اعمال شود. دسترسی به API موجود است.

انتهای پیام/ منبع: ارتباط تک/ مهری خوش طینت