توضیحات درباره رسیدگی به پیشنهادات برای لایحه عفاف و حجاب
مهدی باقری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: با قاطعیت اعلام میکنم که فرآیند بررسی لایحه عفاف و حجاب کاملاً فنی و تخصصی بوده و هر تغییری که در متن این لایحه اعمال شده، قابل دفاع است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش مواد لایحه عفاف و حجاب از ۱۹ (لایحه با ۹ ماده از سوی قوه قضائیه تحویل دولت و با ۱۹ ماده به مجلس ارسال شد) به ۷۰ در مجلس شورای اسلامی، آیا همچنان لایحه دولت و قوه قضائیه محسوب میشود یا اینکه تبدیل به طرح نمایندگان شده است؟ اظهار کرد: در این موضوع با هماهنگی قوه قضائیه و دولت و با حضور عزیزانی از این دو مجموعه تصمیم گیری شد. عفاف و حجاب موضوعی چند بعدی است و قوه قضائیه بر اساس نیاز قانونی خود لایحه داده است.
وی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالیترین نهاد تصمیمساز و تصمیمگیر در کشور در حوزه فرهنگ در حکم قانون است، اما چون از مسیر شورای نگهبان عبور نمیکند، آثاری که باید را ندارند؛ این شورا پیشتر مصوباتی در موضوع عفاف و حجاب داشت، اما چون از مسیر مجلس رد نشده بود، به لحاظ آن چه که قانون مینامیم، قانون نشده بود؛ ما مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را به لایحه عفاف و حجاب ضمیمه کردیم و چون این کار با هماهنگی دولت و قوه قضائیه انجام شده، همچنان لایحه آن دو محسوب میشود.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه درباره طرح انتقاداتی درباره بررسی لایحه عفاف و حجاب طی ۷ روز در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یا وجود طرح حدود ۱۵۰۰ پیشنهاد از سوی نمایندگان با بیان اینکه «پروسه تصویب این لایحه یک هفته نبوده است»، تاکید کرد: اینکه اعلام شد که رسیدگی به لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون حقوقی مجلس به پایان رسیده به این معناست که ما یک مرحله را تمام کردیم؛ مرحله بعدی این است که قوه قضائیه و دولت بررسی کند و ببینند آیا لایحه آنها بر هم ریخته است یا خیر؛ لذا رفت و برگشتهایی وجود دارد. همچنین در جاهایی که سوال و شبههای مطرح است، از پژوهشگاه و اعضای شورای نگهبان نظر کارشناسی میخواهیم. در نهایت پس از برطرف شدن همه شبهات و مسائل، در جلسه صحن مجلس برای اجرای قانون مدت زمان تعیین میکنیم و مصوبه کمیسیون حقوقی جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال میشود.
باقری با تاکید بر اینکه مجلس حرفهایترین مجموعه حقوقی کشور است و ابزار قانون گذاری را در اختیار دارد، گفت: ممکن است اگر قرار بر این بود تا لایحه عفاف و حجاب در مجموعه دیگری بررسی شود، پروسه با کندی پیش برود. همچنین کمیسیون قضایی کمیسیونی کاملاً حرفهای، تخصصی و چابک است و طی بیش از سه سالی که از عمر مجلس گذشته، تقریباً بیشترین طرحها و لوایحی که در مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته مربوط به کمیسیون قضایی بوده است چراکه اقتضای فضای تخصصی نیز این است که کار راحتتر پیش میرود.
وی همچنین درباره فرآیند رسیدگی به پیشنهادات نمایندگان درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: زمانی که نمایندگان مجلس پیشنهاداتی درباره یک طرح یا لایحه مطرح میکنند، ممکن است بسیاری از پیشنهادات مطرح شده مشترک یا شبیه به یکدیگر باشند یا اینکه با یکدیگر همپوشانی داشته باشند؛ به همین دلیل نیز یک کارگروه فنی و تخصصی میتواند آنها را پالایش و غربال کند. درباره لایحه عفاف و حجاب وقتی پیشنهادات در کارگروههای کمیسیون مورد بررسی قرار گرفتند، برخی از آنها در تضاد کامل با لایحه قوه قضائیه بودند و امکان طرح را نداشتند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: با قاطعیت میگویم که نمیتوانید هیچ پیشنهادی از نمایندگان را پیدا کنید که در بررسی لایحه به آن اعتنا نشده باشد. تا آخرین روز رسیدگی به لایحه در کمیسیون دائماً از سمت نمایندگان و کارشناسان مختلف پیشنهادات مختلفی دریافت میکردیم که مرتبط به کلیات لایحه بود درحالی که ما نسبت به این موضوع بحثی نداشتیم.
باقری در پایان اظهار کرد: طبیعتاً خیلیها دغدغههایی دارند و تلقی دارند که به این دغدغهها توجه نشده است؛ من به همه این افراد دغدغهمند عزیز میگویم که پیشنهادات آنها در کمیسون حقوقی بررسی شده است اما باید توجه داشت که کار مجلس کار گروهی و جمعی است؛ در این فضا ممکن است بسیاری از این نظرات پذیرفته نشده باشند. برخی نیز نظراتی دارند که در نقطه مقابل لایحه است؛ این افراد انتظار نداشته باشند که چون ما دیدگاههای آنها را تائید نکردیم، ادعای آنها مبنی بر بررسی نشدن پیشنهاداتشان را بپذیریم.
انتهای پیام