اجتماعی

بهروزآذر: جهاد دانشگاهی به تجاری‌سازی تولیدات زنان کمک کند



بهروزآذر: جهاد دانشگاهی به تجاری‌سازی تولیدات زنان کمک کند

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار مدیران ارشد جهاد دانشگاهی با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، ظرفیت‌های بالقوه جهاد دانشگاهی برای نقش‌آفرینی فعال‌تر در حوزه زنان، خانواده و جمعیت مورد بررسی قرار گرفت. این نشست با هدف طراحی نقشه راه همکاری ملی در حوزه‌هایی چون توانمندسازی دختران تحصیل‌کرده، توسعه اقتصاد خانواده‌محور، روایت‌نگاری از زنان مؤثر و طراحی زیرساخت‌های فرهنگی نوآورانه برگزار شد.

در این دیدار آقایان علیگو معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، فرزام معاون جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، کاظمی معاون راهبری پارک‌ها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی و خانم‌ها نقی‌زاده رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا و احمدی مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی جهاد دانشگاهی حضور داشتند و به ارائه جامعی از ظرفیت‌های پژوهشی، رسانه‌ای، آموزشی و فناوری منحصربه‌فرد جهاد دانشگاهی، پرداختند.

زهرا بهروزآذر با مرور همکاری‌های موفق گذشته میان معاونت زنان و جهاد دانشگاهی، به طرح‌هایی مانند مشاغل خانگی، مهارت‌آموزی دختران، آموزش‌های تاب‌آوری اجتماعی، پایش فرهنگی، آموزش والدگری و شبکه‌سازی زنان کارآفرین اشاره و به‌روزرسانی و بازطراحی برخی از این پروژه‌ها و انطباق با نیازهای امروز جامعه تاکید کرد.

وی ادامه داد: باید از نگاه عمومی و یک‌دست به زنان عبور کنیم. امروز نیازمند شناخت دقیق‌تر از گروه‌های هدف مثل زنان خانه‌دار، زنان فعال در حوزه مشاغل خانگی، دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، زنان در آستانه بازنشستگی، و زنان سرپرست خانوار هستیم که هر یک دغدغه‌ها و نیازهای متفاوتی دارند.

در ادامه نشست، مدیران ارشد جهاد دانشگاهی با اشاره به پروژه‌های جاری خود در حوزه فرهنگ، اشتغال، تجاری‌سازی محصولات بومی، مطالعات فرهنگی و اندیشکده ها، از آمادگی این نهاد برای تشکیل کارگروه مشترک با معاونت زنان خبر دادند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با استقبال از این پیشنهادها، اظهار داشت: نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی باید به بازوی اجرایی و دانشی سیاست‌گذاری اجتماعی دولت تبدیل شوند و بتوانند گره‌هایی از مسائل ساختاری در زمینه اشتغال، ازدواج، تربیت فرزند، و تاب‌آوری خانواده باز کنند.

وی با تأکید بر اهمیت «روایت زندگی زنان موفق در میدان‌های مدیریتی و علمی» تصریح کرد: این روایت‌ها نه‌فقط برای مستندسازی، بلکه برای شکستن کلیشه‌ها، الگوسازی و تقویت خودباوری در دختران جوان ضروری‌اند.

به گفته بهروزآذر، زنان در بسیاری از نقاط کشور، ظرفیت‌های خوبی برای تولید دارند، اما اغلب در فرآیند بازاریابی، بسته‌بندی و برندینگ با چالش مواجه‌اند. جهاد دانشگاهی با تجربه و شبکه‌ای که دارد می‌تواند به تجاری‌سازی تولیدات زنان در سطح ملی و منطقه‌ای کمک کند.



منبع مهر