سیاسی

لطفی: سن اسقاط خودرو باید کاهش یابد



به گزارش ایسنا، حسن لطفی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات کشنده‌هایی با عمر کمتر از ۱۰ سال به ازای اسقاط کشنده‌هایی با عمر بیش از ۲۵ سال باز می‌گشت، بیان کرد: تصادفات جاده ای سالانه ۱۶ هزار کشته و بالای ۶۰ هزار آسیب دیده و معلول بر جای می‌گذارد که براساس آمار ۴۰ درصد عامل این فوتی‌ها در تصادفات خودروها هستند. ۴۰ درصد ۱۶ هزار نفر می‌شود ۶ هزار نفر و ۴۰ درصد ۶۰ هزار نفر می‌شود ۲۴ هزار نفر، یعنی به دلیل کیفیت پایین خودروها ۶ هزار نفر سالیانه فوت می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: چرا ما باید واردات خودرو را به اسقاط خودروهایی با سن بالای ۲۵ سال منوط کنیم. سالیانه این آمار تلفات جاده‌ای و آسیب دیدگی بار مالی زیادی به کشور تحمیل می‌کند. ما باید خودروهایی با کیفیت‌تر و سنی کمتر داشته باشیم. بار مالی که این تصادفات به کشور و شرکت‌های بیمه و بار روانی که به خانواده‌ها وارد می‌شود سنگین است و تنها راه جلوگیری از آن توجه به کیفیت و سن خودروهاست.

سید البرز حسینی نیز به عنوان عضو کمیسیون تلفیق در خصوص این بند بیان کرد: اکنون ما ۴۱۲ هزار ماشین‌آلات سنگین در کشور به عنوان کامیون و کشنده داریم که عمر متوسط آن بالای ۲۰ سال است، یک کشوری مانند آلمان با همین تعداد ناوگان سه برابر ظرفیت ما کالا جابجا می‌کند یعنی شبکه حمل و نقل برای آنها مفهوم اقتصادی دارد. سن بالای کشنده‌ها سبب آسیب دیدگی به رانندگان شده و از سوی دیگر مصرف سوخت را بالا می‌برد.

انتهای پیام



منبع ایسنا