اقتصادی

تامین مالی بزرگ‌ترین مانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن است



تامین مالی بزرگ‌ترین مانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن است

احمد کرمی‌راد عضو هیئت مدیره انجمن سازه های فولادی امروز (چهارشنبه، ۴ مهر) در نخستین نشست تخصصی مدیران صنعت سازه‌های فولادی ایران با اشاره به اینکه در ساخت‌وساز کشور باید به سمت سازه‌های فولادی حرکت کند، گفت: طی سال‌های اخیر یه صنعت سازه‌های فولادی به صورت جدی توجه نشده، درحالیکه این صنعت در ۵۰ سال گذشته نقش پررنگ و حائز اهمیتی داشته است، زیرا در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تمام سازه‌های فلزی وزارت نفت توسط خارجی‌ها ساخته می‌شد.

وی افزود: با روی کار آمدن اعضای انجمن سازه‌های فولادی در وزارت، امروزه هیچ‌گونه سازه فلزی در خشکی و دریا از خارج وارد نمی‌شود. در وزارت صمت نیز توسعه زیر ساخت‌های نیشکری، خودرو سازی وتمام صنایع سیمانی داخلی‌سازی شده است.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه صنعت سازه‌های فولادی بیمار است و اگر در سال‌های آتی رسیدگی جدی به آن نشود، بی‌شک به کما می‌رود، تاکید کرد: در راستای ساخت مسکن با بهره‌مندی از اسکلت فلزی اگر ظرفیت ۱۵۰۰ تنی اسکلت فلزی در ۲۰ استان به صورت نرمال به توزیع برسد، سالانه قابلیت ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با متراژ ۱۰۰ متر مربع را خواهیم داشت.

در ادامه نشست، محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: در وزارت راه و شهرسازی تجربه رتبه بندی واحدهای تولید را داریم و در حوزه تولید قیر و آسفالت با توجه به اینکه مصرف کننده اصلی وزارت راه و شهرسازی بحث رتبه بندی را سال‌ها است که دنبال می کنیم.

وی تاکید کرد: در نهضت ملی مسکن ۴ میلیون مسکن ساخته می شود و بزرگ‌ترین مشکل نهضت ملی، تامین مسکن است. باید شیوه مشارکتی با وزارت راه و شهرسازی مکتوب شود تا بتوانیم از توان تولیدکنندگان سازه های فولادی بهره‌مند شویم و معضل مسکن کشور را برطرف کنیم.



منبع مهر